Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Judith Brugmans-Tolsma - WaarBenJij.nu Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Judith Brugmans-Tolsma - WaarBenJij.nu

Ottawa

Blijf op de hoogte en volg Judith

24 September 2019 | Canada, Ottawa

Het is wat lastig om mijn verhalen geüpload te krijgen; soms door storing bij waarbenjij.nu of ik heb geen wifi… maar zodra ik kan deel ik mijn avonturen en als het lukt (want dat lukt soms ook niet goed) met wat foto’s.
Ook vandaag waren we weer lekker vroeg in de veren. Alles rijklaar zetten zodat het niet door de camper rolt als we rijden. Ook het grijs- en zwart water tank weer even leeg laten lopen en het verse water aangevuld. Dan kunnen we er weer een paar dagen tegenaan. De route die we vandaag reden (de 60) liep door het Algonquin provincial park en was werkelijk weer prachtig! De bomen gaan steeds meer verkleuren en nu scheen de zon er ook nog eens prachtig op; werkelijk adembenemend mooi. Ik heb onderweg vanuit de camper geprobeerd foto’s te maken, maar of die gelukt zijn is de vraag. Om te kanoën moet je wel eerst even een goed ontbijtje hebben gehad. De eerste mogelijkheid was is Barry’s Bay bij Barry’s Bay Dairy. Ik had daar deze keer eens geen pannenkoeken besteld maar beefstew on toast. Krijg ik me daar toch een bord met eten, tot het avondeten zou ik wel genoeg hebben. Het bestond uit 3 geroosterde boterhammen, vlees, jus, aardappelen, een soort augurken sausje en patat erbij. Best goed binnen te houden zo’n stevige maal zo vroeg in de morgen. Terwijl we zaten te ontbijten werd het weer wat minder mooi en het was best fris; niet echt leuk om dan te kanoën. We schoven dit plan maar weer door voor als we in La Mauricie komen, daar hebben we nog een kans (hoop ik).
We hebben de mooie route vervolgt naar Ottawa waar we op de parkeerplaats van de Walmart zouden overnachten. Er was ons al geadviseerd om niet met de camper Ottawa in te rijden, omdat het allemaal eenrichtingsverkeer is en weinig parkeer mogelijkheden. We zijn met de bus naar het centrum gegaan. We hadden een overstap en bij die overstap zijn we ook geholpen door een vrouwtje de bus te vinden; alleen had zij niet gevraagd welke kan t we op wilde….. bleek dat we juist van het centrum af gingen i.p.v. er naar toe. Gauw maar uitgestapt en de bus de andere kant opgenomen. Ottawa vind ik uiteindelijk niet zo leuk. Het parlements gebouw was mooi om te zien. Deze was zwaar beveiligd wat ook al heel indrukwekkend was. De erewacht nog gezien bij een oorlogsmonument. Dit maakt dan toch wel wat indruk. In een cafeetje een lokaal Canadees bruin biertje gedronken en aan de overkant bij de Shawarma (zoals zij dit hier zeggen) een broodje met rundvlees gegeten. Ze hebben hier ook geen pita broodjes, het leek meet op een Turkse pizza. Was lekker. De bus was weer snel gevonden (hier kan je niet snel verdwalen met al die blokken) deze keer zonder omwegen weer terug bij de camper gekomen.
Naast de Walmart hadden ze ook nog wat andere winkels; wel voornamelijk eettentjes maar ook een dieren speciaal winkel. Ik kon het niet laten om daar even naar binnen te gaan om eens te zien wat voor leuks zij hier voor hun honden en katten hebben. Leuke hondenspeeltjes alleen deze keer maar niets gekocht voor Jansen. Het moet tenslotte ook mee in het vliegtuig en ik had niet zo veel kilo’s over….. Terug in de camper het gezellig gemaakt en een filmpje zitten kijken. Op zich had ik deze film al wel gezien maar hij was het nogmaals kijken de moeite waard, super spannend. Ik ben wel weer gestoken door een of ander beest (tja daar heb ik eigenlijk altijd last van). Deze keer weet ik niet wat het geweest is maar het veroorzaakt een soort bloedblaar. Eerst had ik er een op mijn vinger de tweede zat aan de binnenkant van mijn pols en dat was toch wel erg pijnlijk. Gelukkig zijn ze met een paar dagen weer weg… Ik ga de meeste tijd toch redelijk op tijd slapen omdat je fris moet zijn als je moet autorijden en voor morgen stond er weer een rit van ongeveer 200 kilometer op het programma.
Het is wel wennen, zo dat rondreizen. In Thailand had ik dat ook wel gedaan maar toen bleven we wel wat langer op een plaats. Nu zijn we maar op een paar plaatsen 2 nachten gebleven en daar moet ik echt aan wennen. Ik ga me nu een beetje opgejaagd voelen en ik heb toch best het gevoel dat ik teveel mis. Dat is natuurlijk niet zo, we zien heel veel alleen wel voornamelijk vanuit de camper. In Québec en La Mauricie willen we wat langer blijven dus het komt allemaal wel goed.

De volgende morgen was het echt heel fris, maar het beloofde een mooie dag te worden. De route ging naar Montréal en de camping was een klein plaatsje verderop in Pointe Calumet. De omgeving is hier weet totaal anders, veel vlakker en met veel akkers. Even een koffie-/ontbijtpauze bij Tim Hortons. Een lekker broodje met ei, bacon en kaas (iets wat ik totaal niet thuis zou eten, maar ja hier heb je haast niet anders). Bij het plaatsje Oka gingen we met de pont de Hudson over. De camper werd met een rolmeter even opgemeten om de prijs te bepalen. Tegen een uur of 10.30 waren we op onze plek van bestemming. Aangezien we al van verschillende Canadezen gehoord hadden dat Montéal niet zo leuk was en omdat we er nu toch wat verder van Montréal af waren besloten we om daar niet naar toe te gaan, maar meer tijd in Québec en La Mauricie door te brengen. Onderweg zagen we het national park Oka. Wij dachten dat we hier gratis in mochten omdat we een jaarkaart voor (blijkbaar) de nationale parken gekocht te hadden, blijkt dat dit park weer er niet aan mee doet GGRRRR….! Dit is echt een slechte voorlichting van de ANWB geweest die je adviseerde, als je meerdere parken ging bezoeken, voordeliger was om een jaar kaart te kopen. Niet dus!
Om de dag wel nuttig te besteden en een beetje beweging te hebben (want van autorijden wordt je best wel stijf) hebben we in het Nationaal park Oka twee wandelingen gelopen. Hier had je ook kunnen kanoën maar dat deden ze nu niet meer omdat het water te koud aan het worden was. Ik hoop dat we in La Mauricie nog een kans krijgen anders moeten we een andere activiteit verzinnen; mountainbiken ofzo….. Na The Grotto en The Crack waren deze wandelingen heel eenvoudig en totaal niet zwaar. Gelukkig werd deze wandeling vele malen leuker doordat ik 4 soorten eekhoorntjes zag. De kleine gestreepte eekhoorn blijkt een grondeekhoorn te zijn en is de wangzakeekhoorn, verder zag ik nog de zwarte eekhoorn, de grijze eekhoorn en de gewone rooie eekhoorn. Ze waren ook niet zo heel bang zodat ik ze mooi op de foto heb kunnen zetten. Pfff mijn dag weer helemaal goed. Het was de hele dag echt schitterend weer en konden we lekker buiten zitten. Het donkere Canadese bier smaakt best lekker. Terwijl ik mijn dagboek en mijn sociale media aan het bijwerken was kwam er een zwarte eekhoorn vrolijk naar me toe huppelen. Ik dacht die springt bij me op de tafel, gezellig. Zachtjes Jules geroepen om het als de bliksem te filmen, want wat zijn ze leuk!! Deze ging onze camper voorbij, maar even later zag ik er eentje (ook een zwarte) bij de overburen zitten. Als de wiedeweer mijn camera gepakt en begonnen met foto’s te maken. De zwarte was weer verder gegaan met scharrelen en daarvoor in de plaats kwam een hele mooie grijze eekhoorn. Jeetje wat is die mooi! Hij heeft een hele volle lange staart en bleef geduldig op een nootje (?) zitten knabbelen. Ook van deze heb ik waarschijnlijk wel een mooi shot kunnen maken. Ik was helemaal in mijn element. Wat gaaf die beestjes!!
Tijdens het rijden valt het me op dat het hier zo schoon is overal, je ziet werkelijk nergens afval slingeren. Als de Tim Hortons bij ons in Nederland zou zitten zou je overal van die bekers rond zien slingeren, hier zie je er geen een. Daar kunnen wij wel een voorbeeld aan nemen. Ook valt het me op dat er best veel golfbanen hebben in Canada. Volgens mij loop je je dan helemaal een ongeluk, zo groot zien ze eruit. Doordat het ’s avonds best snel afkoelt moeten we na het eten weer naar binnen. Niks mis mee hoor. Lekker nog even lezen en een filmpje kijken zo kom je de avond wel door. Het went snel hoor wonen in een camper op een parkeerplaats of een officiële camping. Ik vind het wel wat.

  • 27 September 2019 - 06:28

    Francien:

    Fijn dat jullie zo genieten. Dit is een fantastische reis. Mooi geschreven. Je huis bij je, helemaal geweldig. Groetjes van ons F&F

  • 30 September 2019 - 12:49

    Leen En Elly:

    We kregen inderdaad 2 verslagen tegelijk maar het is wel heel leuk om te lezen. En dan het idee dat ik over 3 weken daar ook rond loop, heb er veel zin in.
    Maar eerst de verhalen van jou horen volgende week vrijdag spannend hoor.
    Geniet lekker van al het moois wat jullie zien.
    Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Judith

Actief sinds 25 Aug. 2019
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 1389

Voorgaande reizen:

14 September 2019 - 04 Oktober 2019

Rondreis Canada

Landen bezocht: