Richting Montréal en Québec - Reisverslag uit Québec, Canada van Judith Brugmans-Tolsma - WaarBenJij.nu Richting Montréal en Québec - Reisverslag uit Québec, Canada van Judith Brugmans-Tolsma - WaarBenJij.nu

Richting Montréal en Québec

Blijf op de hoogte en volg Judith

27 September 2019 | Canada, Québec

De ochtenden worden nu toch echt wel fris, maar we mogen totaal niet klagen over het weer wat wij tot nu toe hebben gehad. De regen viel elke keer op het moment dat wij toch gingen rijden. Montréal ligt in Ontario, het Franse gedeelte van Canada. Dat wordt spannend want ons Frans is niet zo heel best; we gaan het zien.
De camping die we bij Montréal hadden bedacht lag niet in Montréal zelf maar iets verder in Pointe Calumet. En op de weg er naar toe viel het me op dat het hier veel platter is en dat je veel akkers ziet. Na twee uurtjes rijden even gestopt bij Tim Hortons voor een broodje ei, bacon en kaas met een bakkie koffie. Ik ben niet weg van broodjes ei, maar deze was toch best lekker. Bij het dorpje Oka gingen we met de pont de Hudson over. De camper werd met een rolmaat even opgemeten om de prijs te bepalen. Omdat we van een aantal Canadezen hadden gehoord dat Montréal niet zo leuk was en omdat we er wat verder vandaan stonden besloten we deze plaats over te slaan. We kwamen onderweg het nationaal park Oka tegen en daar besloten we naar toe te gaan. We hadden een jaarkaart gekocht voor alle nationale parken, maar was dan weer niet geldig voor dit nationale park… Grrr dat is wel balen omdat we niet wisten dat er ook nog eens onderscheid wordt gemaakt tussen nationale en provinciale parken. Hierover waren we niet zo best geïnformeerd door de ANWB.
In dit park hadden we ook kunnen kanoën als we er wat eerder in het seizoen waren geweest. Ze verhuren nu geen kano’s meer omdat het water te koud wordt. Dus werd het weer wandelen (vind ik niet erg). We hebben hier 2 wandelingen gedaan. Na The Grotto en The Crack waren deze wandelingen erg makkelijk en ook wat minder mooi. Gelukkig heb ik mijn hart op kunnen halen met de eekhoorntjes op de foto zetten die we overal zagen. Een gestreepte , zwarte, grijze en een gewone eekhoorn. Die grijze zijn echt super mooi; die hebben een hele dikke volle staart. Terug bij de camping was ik druk het dagboek aan het bijwerken toen er een zwart eekhoorntje op me af kwam huppelen. Ik bleef heel stil zitten want ik dacht dat hij bij me op tafel kwam zitten. Dat deed hij niet maar keek wel nieuwsgierig naar wat ik aan het doen was. Wat later zag ik weer zo’n zwarte bij de overburen zitten en heb ik snel mijn camera gepakt om hem op de foto te zetten. En terwijl ik die zwarte aan het fotograferen was kwam er ook zo’n grijze. Echt zo leuk en de foto’s moeten wel gelukt zijn denk ik.
Als je zo onderweg bent valt het me op dat je hier heel erg weinig zwerf afval ziet, eigenlijk niets. Het is hier overal heel schoon. En ze hebben ook veel golfbanen, dan ben je wel even zoet als je al die holes moet aflopen. De volgende dag moesten we om Montréal heen om naar Québec te gaan. Het leek ons dan ook verstandig om deze keer wat later op pad te gaan. Op ons gemak ontbijten, douchen en ons klaar maken voor de reis.

Québec
De route naar Québec had ik bedacht via autoroute 132 omdat ik gelezen had dat deze erg mooi was. Het was aan de ene kant jammer dat het weer regende vandaag, want nu konden we het mooie uitzicht toch niet zo goed zien door al die regen. Langs de route waren er veel punten waar ze de weg aan restaureren waren. Op de autoroute 132 was het op een gegeven moment zo dat er een wagen van de werkzaamheden ons voorreed naar het einde van de werkzaamheden en daar keerde hij dan om, om de tegenliggers weer te begeleiden. Dit zie je toch niet in Nederland. Dit nam allemaal wat meer tijd in beslag dan we voorzien hadden. Bij het plaatsje Pointe-du-Lac Nicole hebben we alvast de boodschappen gedaan, dan hadden we die alvast binnen. Vanaf hier zijn we rechtstreeks naar het ijshockeystadion genavigeerd om te kijken of we nog kaartjes konden kopen voor de wedstrijd van morgen. En dat lukte! Joehoehhh we gaan naar de ijshockey wedstrijd tussen de Remparts de Québec tegen de Huskies de Rouyn-Noranda. Jules was helemaal blij (en ik natuurlijk ook). Nu op weg naar de camping. De eerste die we hadden was helaas al dicht en gelukkig hadden we onderweg nog een bordje zien staan van een camping en deze had gelukkig wel plek. De tijd vliegt zo wel voorbij….
In Québec hebben ze de Montmorency Falls waar we in de ochtend naar toe gingen. Met een kabelbaantje ging je omhoog en daar kon je vanaf boven de de waterval bekijken. Tegenover de waterval hadden ze houten trappen gemaakt met plateau’s waar je op verschillende niveaus de waterval kon bekijken. Deze was ook echt mooi en met wat een geweld strot dat water naar beneden zeg….. Je kon ook langs de waterval met een zipline de waterval bekijken, maar dat durfde ik niet aan. Hahaha ben echt een held op sokken af en toe. We wilden ook nog eens even winkelen in Québec bij een groot winkelcentrum. Het was alleen zeer lastig om je camper te parkeren. In een parkeergarage past hij niet (8,5 meter lang en 3,7 meter hoog) en op plaatsen waar het kon mocht je niet langen dan een uur staan. Gelukkig iets verder op mocht je twee uur staan en daar hebben we hem dan maar even neergezet. Het winkelen werd een soort race tegen de klok, wat niet echt fijn winkelen is hoor. Wel een leuk Pandoraringetje gekocht als aandenken aan de vakantie. De tijd gaat best snel! We moesten voort maken om op tijd bij de ijshockey wedstrijd te zijn. De camper konden we laten staan op het parkeerterrein waar we wat boodschapjes hadden gedaan en waar we heerlijk gegeten hadden. We konden lopend naar het stadion; perfect. Ik mijn camera en telelens met adapter mee en verheugde me er heel erg op om wat gave actie foto’s te kunnen maken. Mocht ik mijn camera toch niet meenemen het stadion in! Het was een professionele camera en dat mocht niet, ik had wel die kleine camera mee naar binnen mogen nemen maar die had ik vanwege gewichtsbesparing niet meegenomen. Daar baalde ik wel van. Mijn tas met spullen kon ik in bewaring geven en dan toch maar genieten van het hele spektakel. En dat was het! Waanzinnig om eens mee te maken. Het was de opening van het ijshockey seizoen en dat werd gedaan met een gave trommel act met licht effecten. En de mascotte… echt geweldig!! Chapion; een soort witte ijsbeer. Jeetje wat deed hij het leuk! Vol met acrobatische toeren en iedereen die in zijn buurt kwam werd plat geknuffeld. Daar had ik nog wel mee op de foto gewild, maar helaas… Het was een hele leuke wedstrijd en ook nog best spannend. Op het laatst verloren ze helaas met 3-2. Terug in het donker naar de camping rijden ging heel goed, alleen moest Jules even bijschijnen met parkeren, want je zag echt helemaal niets. ’s Avonds in de camper nog nagenieten onder het genot van een wijntje en een biertje. We hadden weer een leuke dag achter de rug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Québec

Judith

Actief sinds 25 Aug. 2019
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 1394

Voorgaande reizen:

14 September 2019 - 04 Oktober 2019

Rondreis Canada

Landen bezocht: